Κυριακή 9 Ιουνίου 2013

ΠΕΡΙ ΔΙΔΑΧΗΣ ΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΑΣ

ΠΕΡΙ ΔΙΔΑΧΗΣ ΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΑΣ
Ιακ-3,1 Μη πολλοί διδάσκαλοι γίνεσθε, αδελφοί μου, ειδότες ότι μείζον κρίμα ληψόμεθα
Ιακ-5,20 Γινωσκέτω ότι ο επιστρέψας αμαρτωλόν εκ πλάνης οδού αυτού σώσει ψυχήν εκ θανάτου και καλύψει πλήθος αμαρτιών.
Ματθ-5,19 Ὃς δ' αν ποιήση και διδάξη, ούτος μέγας κληθήσεται εν τη βασιλεία των ουρανών.
Αββᾶς Ποιμήν. Το διδάξαι τον πλησίον, όμοιον εστί του ελέγξαι.   
Ἀγ.Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος. «Καλὸν τὸ διδάσκειν, ἐὰν ὁ λέγων ποιεῖ».
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Να μην προσπαθούμε να ιατρεύσουμε άλλους όταν εμείς είμαστε γεμάτοι από έλκη. 
Μεγ.Βασιλείου. Όποιος θέλει να σηκώσει εκείνον που είναι πεσμένος, πρέπει οποσδήποτε να είναι ψηλότερα από τον πεσμένο.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Οι μαθητές οφείλουν να προσέχουν όσα χρήσιμα τους διδάσκει ο δάσκαλός τους, έστω και αν ο ίδιος είναι κακός.
Νικηφόρου Θεοτόκη. Βλέποντες τὴν ἁγιότητα τῶν ἔργων τοῦ διδασκάλου, συμπεραίνομεν ὅτι, καθὼς εἶναι ἅγια τὰ ἔργα αὐτοῦ, οὕτως ἀληθινὰ καὶ ἅγια εἶναι ὅσα αὐτὸς διδάσκει. Ὅσον δὲ περισσοτέρα εἶναι ἡ ἀρετή, τόσον περισσότερον τὸ φῶς, τόσον περισσότερος καὶ ὁ φωτισμός.
Ἁββᾷ Ποιμένος. Τὸ νὰ διδάσκη κανεὶς τὸν πλησίον εἶναι ἰδιότης ἀνθρώπου ὑγιοῦς καὶ ἀπαθοῦς. Διότι ποιὰ ἀνάγκη ὑπάρχει νὰ οἰκοδομήση κανεὶς οἰκία ἄλλου ἀνθρώπου καὶ νὰ καταστρέψη τὴν ἰδική του;
Αίσωπος. Το παράδειγμα είναι το καλύτερο δίδαγμα.
Αισχύλος. Τα λόγια είναι ο γιατρός του ψυχικά άρρωστου.
Αισχίνης. Ο ρήτορας πρέπει να αναιβαίνει στο βήμα, αφού πρωτύτερα φροντίσει όχι γιά τους λόγους του, αλλά γιά τον τρόπο της ζωής του.
Ἀντισθένης. Μαθημάτων ἀναγκαιότατον τὰ κακὰ ἀπομαθεῖν. (Ἀναγκαιότερο ἀπ’ ὅλα τὰ μαθήματα εἶναι νὰ ξεμάθης τὰ κακά).
Γέρων Ἱερώνυμος τῆς Αἰγίνης. Στὸν ἄλλο νὰ λέγης τόσα, ὅσα νομίζεις ὅτι θὰ σηκώσει, ὄχι περισσότερα.
Γέρων Ἱερώνυμος τῆς Αἰγίνης. Μὴ ὑποδεικνύεις, διότι, διδασκαλία δίχως θέλησιν τοῦ ἄλλου, ἔχθρα εἶναι καὶ γίνεται ἁμαρτία καὶ σὲ κεῖνον ποὺ ἀκούει καὶ δὲν κάνει καὶ ἐσὺ στεναχωρεῖσαι καὶ ταράζεσαι.
Δημοσθένης. Όλα τα λόγια, όταν λείπουν τα έργα, φαίνονται σάν κάτι μάταιο καί ανώφελο.
Διογένης ο Λαέρτιος. Όταν ό Θαλής ρωτήθηκε, τι ήταν δύσκολο, απάντησε : ''Το γνώθι σ' αυτόν''. Και όταν ρωτήθηκε, τι ήταν εύκολο, απάντησε : ''Το να δίδεις συμβουλές''.
Ευριπίδης. Όλοι είμαστε σοφοί στο να συμβουλεύουμε· οι ίδιοι όμως όταν κάνουμε λάθη δεν το παρατηρούμε.
Ισοκράτης. Όταν πρόκειται να συμβουλευτείς κάποιον για τα προβληματά σου, να εξετάζεις πρώτα πως χειρίστηκε αυτός τα δικά του προβλήματα.
Πλάτων Ὅσα κάποιος δὲν ἔχει ἢ δὲν ξέρει οὔτε σ’ ἄλλον μπορεῖ νὰ δώσῃ οὔτε ἄλλον νὰ διδάξῃ.
Σωκράτης. Γειράσκω αεί διδασκόμενος.
Σόλωνας. Να συμβουλεύεις όχι τα πιο ευχάριστα, αλλά τα πιο ορθά.
Σοφοκλής. Είναι λυπηρό ενώ μιλάς καλά, να πέφτεις σε σφάλματα.
Φιλήμονας. Αν πάσχει ο άλλος είναι εύκολο να τον συμβουλεύουμε, μα να τα εφαρμόζουμε οι ίδιοι δύσκολο. Διαφορετικό είναι να πονάς από το να λές θεωρίες.
Λέων Τολστόι. Ὅλοι θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο, αλλά κανένας δεν θέλει να αλλάξει τον εαυτό του.
Ἀρχαῖο Ρητόν. «Ἅπαντες ἐσμὲν εἰς τὸ νουθετεῖν σοφοί, αὐτοὶ δ’ ἁμαρτάνοντες οὐ γιγνώσκομεν»
Λα'ι'κή Παροιμία. Ἄκουε γέρου συμβουλὴ καὶ παιδεμένου γνώμη.
Λα'ι'κή Παροιμία. Δάσκαλε που δίδασκες και νόμους δεν εκράτεις.
Λα'ι'κή Παροιμία. Με όποιον δάσκαλο καθήσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις.
Λα'ι'κή Παροιμία. Μην ζητάς μόνο να φανείς, αλλά και να γενείς.
Λα'ι'κή Παροιμία. Όποιος διδάσκει μαθαίνει δυό φορές.
Λα'ι'κή Παροιμία. Όπου δεν πίπτει λόγος, πίπτει ράβδος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: