ΓΝΩΜΙΚΑ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

ΓΝΩΜΙΚΑ Χ

ΠΕΡΙ ΧΑΡΑΣ
ΓΝΩΜΙΚΑ Χ
Αγ.Ισαάκ Συρ. Κάθε χαρά, πού δεν έχει την αιτία της στην αρετή, αυτή διεγείρει αμέσως κινήσεις επιθυμιών σ' αυτόν πού την απέκτησε. Αυτό το λέγουμε για όλες τις εμπαθείς επιθυμίες όχι μόνο για την φυσική.
Αγ.Ισαάκ Συρ. Η χαρά δίπλα στόν Θεόν είναι ισχυρότερη από τήν εδώ ζωή, καί όποιος τήν εύρη, όχι μόνο δέν θά ταλαιπωρηθεί από τά πάθη του, αλλά ούτε στήν ζωήν του δέν θά περιστρέφεται ούτε άλλη αίσθηση δέν θα έχει εκτός από εκείνην, άν βέβαια αυτή η χαρά είναι αληθινή.
Λα'ι'κή Παροιμία Θέλει ὁ κλέφτης νὰ κρυφτεὶ καὶ ἡ χαρὰ του δὲν τὸν αφήνει.
Λα'ι'κή Παροιμία Το νόμισμα της ευτυχίας είναι η χαρά.
Λα'ι'κή Παροιμία Μοιρασμένη χαρά, διπλή χαρά.
ΠΕΡΙ ΧΑΙΡΕΚΑΚΙΑΣ
Αγ.Νεκτάριος Χαιρεκακία, το επιχαίρειν τοίς αλλοτρίοις κακοίς. Ο χαιρέκακος επιχαίρει επί τον νεκρό του εχθρού αυτού και ου μέμνηται ότι πάντες αποθνήσκουσιν.  Τον χαιρέκακον θαραπεύουσι τα αλλότρια κακά.
Αγ.Νεκτάριος Ἡ ψυχὴ τοῦ χαιρέκακου ἐχθραίνει τοὺς εὐτυχούντας καὶ ἀποστρέφεται τοὺς ἀπολαύνοντας τῶν ἀγαθῶν τοῦ βίου·  ἡ καρδία αὐτοῦ εἶναι πλήρης μίσους καὶ πόθος αὐτῆς διακαῆς ἡ τῶν ἄλλων δυσπραγία.
Αγ.Νεκτάριος Ο χαιρέκακος είναι μοχθηρός, η όψις αυτού σκυθρωπή, το βλέμμα ύπουλον, τα χείλη έχει σφιγμένα, μειδειά σαρδόνιον και πικρίας πλήρες το στόμα αυτού.
Αγ.Νεκτάριος Ο χαιρέκακος χαίρει μάλον επί ταίς μάχαις ή επί τή ειρήνη, καί ήδεται μάλλον ορών δυστυχούντας ή ευτυχούντας. Ευφραίνεται επί κακοίς καί αγάλλεται επί διαστροφή πραγμάτων.
Αβ.Ησαϊου Μη θελήσεις να ακούσεις βλάβη αυτού που σε λύπησε, για να μην του ανταποδώσεις με την καρδιά σου.
Αγ.Μάρκος Ερημ Να μη θές να ακούς τις δυστυχίες των ανθρώπων που είναι εχθροί σου. Γιατί αυτοί που ακούνε με ευχαρίστηση αυτά τα λόγια, τρυγούν τους καρπούς της δικής τους προθέσεως.
Λα'ι'κή Παροιμία Στὴν ἀντάρα τρέχει ὁ λύκος. --- Ὁ λύκος στὴν ἀνεμοζάλη χαίρεται.
Λα'ι'κή Παροιμία Βλέπεις ἄνθρωπο στὴ λάσπη, μὴν τὸν σπρώχνεις παρὰ μέσα.
Λα'ι'κή Παροιμία Ὅποιος σκάβει τὸ λάκκο τ’ ἀλλουνοῦ, πέφτει ὁ ἴδιος μέσα.
Λα'ι'κή Παροιμία Ὅποιος ξένο θάνατο μεριμνᾶ, πρωτόρχετ’ ὁ δικός του.
ΠΕΡΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΩΝ
Μεγ.Βασιλείου. Κατακρίνεται αυτός, ο οποίος εκμεταλλεύται τή χάρη του Θεού γιά δικό του όφελος κρύβοντας το τάλαντο (χάρισμα), και μήν υπηρετώντας τούς άλλους.
Άγιος Ισαάκ ο Σύρος. "Τα χαρίσματα του Θεού έρχονται μόνα τους, αν ο τόπος της καρδιάς είναι καθαρός".
Γέροντας Αμφιλόχιος. "Πρέπει να είμαστε άνθρωποι της χάρης, ώστε όποιος μας πλησιάζει να ξεκουράζεται",
ΠΕΡΙ ΧΗΡΕΙΑΣ
Μεγ. Βασιλείου. Λένε ὅτι, ἐὰν ἡ τρυγόνα χωρίσει ἀπὸ τὸν σύζυγό της, δὲν δέχεται πιὰ νὰ συνάψει σχέση γαμικὴ μὲ ἄλλον, ἀλλὰ μένει ἀνύπαντρη καὶ ἀρνεῖται νὰ ἔρθει σὲ ἐπαφὴ μὲ ἄλλον, ἀπὸ σεβασμὸ πρὸς τὴ μνήμη αὐτοῦ ποὺ εἶχε συζευχθεῖ. Ἂς τὸ ἀκούσουν αὐτὸ οἱ γυναῖκες, ὅτι ἡ σεμνότητα τῆς χηρείας ἀκόμα καὶ στὰ ἄλογα ζῶα εἶναι προτιμότερη ἀπὸ τὴν ἀπρέπεια τῆς πολυγαμίας.
Μέγ Βασιλείου. Τη χήρα, που είναι γραμμένη στήν τάξη τών χηρών, πού τίς φροντίζει η Εκκλησία, άν υπανδρευθεί εκ νέου, πρέπει να συγχωρείται από τήν κοινότητα, κατά τόν Απόστολο (Α Τιμ.5,9).
Μέγ Βασιλείου. Η χήρα γυναίκα έχει εξουσία να ξαναπανδρευθεί και δεν μπορεί κανείς να τήν κατηγορήσει για αυτό, καθώς ο Απ.Παυλος είπε ''εάν πεθάνει ο άνδρας είναι ελεύθερη να πάρει όποιον θέλει, μόνο εν Κυρίω''.
Λα'ι'κή Παροιμία. Ἀπὸ ψὲς τὸ δειλινὸ λείπει ὁ ἄντρας μου στὸ μύλο, πῆτε μου γειτόνισσες, νὰ παντρευτῶ ἢ νὰ μείνω;
Λα'ι'κή Παροιμία. Στὶς ἐννιὰ τοῦ μακαρίτη ἄλλος μπήκε μὲς τὸ σπίτι.
Λα'ι'κή Παροιμία. Θέλω την κι ἂς εἶναι χήρα καὶ φτωχὴ καὶ κακομοίρα.
Λα'ι'κή Παροιμία. Πάρα κακοπαντρεμένη, κάλλιο χήρα κορδωμένη.
Λα'ι'κή Παροιμία. Ἀφοῦ ἀποκλάψαν ὅλοι, ἐδάκρυσε κι  ἡ χήρα.
ΠΕΡΙ ΧΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πολλές φορές ενα παθιασμένο τραγούδι υποβαθμίζει τη ζωηρότητα της ψυχής.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όπως ακριβώς ο ρύπος καί η λάσπη φράζουν τα αυτιά τού σωματός μας, έτσι καί τά πορνικά τραγούδια καί οι κοσμικές διηγήσεις ... φράζουν τά πνευματικά αυτιά μας χειρότερα από κάθε ρύπο.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αυτόν τόν σκοτισμό πού φέρνει η μέθη, τόν ίδιο προκαλεί και η μουσική, γιατί χαλαρώνει τη δύναμη του νού, παραλύει τήν ανδρεία τής ψυχής και έτσι οδηγεί σε μεγαλύτερες ασέλγειες.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Νά μή γιορτάζεις τούς γάμους τού γιού σου μέ αυλούς καί κιθάρες καί χορούς. Γιατί είναι πολύ άτοπο ένας τέτοιος νυμφίος νά εξευτελίζεται με τέτοιες διασκεδάσεις.
Ἁγίου Νείλου. Τολμᾶς ἔτσι ἁπλὰ νὰ νεωτερίζεις καὶ νὰ ἀναπηδᾶς καὶ νὰ ἀφοσιώνεσαι στὰ παιχνίδια ἐνῶ εἶσαι Χριστιανός; Τολμᾶς γενικὰ νὰ χορεύεις καὶ νὰ πηδᾶς κουνιώντας πόδια καὶ χέρια γιὰ νὰ ἀρέσεις στὸν διάβολο; Πῶς συναναστρέφεσαι καὶ συναθροίζεσαι μὲ τοὺς ἀληθινοὺς Χριστιανούς;
Εὐσεβίου. Μέσα ὁ ἱερέας προσφέρει τὴ δέηση στὸν Θεὸ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου, καὶ ἔξω γίνονται παιχνίδια. Ἔτσι ὅμως ἔπαιζαν καὶ οἱ Ἰσραηλῖτες καὶ ἔπεσε ἐπάνω τους καταστροφή. Διότι ὁ Μωϋσῆς πάνω στὸ ὄρος πρόσφερε τὴ δέηση στὸν Θεὸ γι’ αὐτούς, καὶ ὁ λαός, ἀφοῦ ἔφαγε καὶ ἤπιε, σηκώθηκε καὶ ἔπαιζε · καὶ τότε ἔπεσε ἐπάνω τους ἡ ὀργή, καὶ ἔπεσαν μέσα σὲ μιὰ μέρα εἰκοσιτέσσερις χιλιάδες νεκροί.
Λα'ι'κή Ρήση. Χορεύω κατά πως μου τραγουδάς. --- Όπως μου παίζεις χορεύω.
Λα'ι'κή Παροιμία. Αγάπα  η  Μάρω το χορό,  βρήκε κι άντρα χορευτή.
Λα'ι'κή Παροιμία. Έξω απ’ το χορό πολλά τραγούδια ξέρουν.
ΠΕΡΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Αγ.Νεκτάριος Ο Χριστιανισμός δέν είναι σύστημα φιλοσοφικόν, ουδε εδρεύει μόνον επί του γνωστικού τού ανθρώπου, αλλά μάλλον επί του βουλητικού και του συναισθητικού· διότι ο Χριστιανισμός δέν έχει ώς αρχήν τήν μόρφωσιν απλώς τού πνεύματος, αλλά και τήν διάπλασιν τής καρδίας· διό καί δέν απαιτεί παρά τών οπαδών του μόνον τήν γνώση τών θεωριών του αλλά και τήν εφαρμογή αυτών.
Αγ.Νεκτάριος Ο Χριστιανισμός απαιτεί καί τήν συνεργασίαν τού βουλητικού, όπως καί τάς αρχάς και θεωρίας αυτού δεχθή ως θείας, ως σωτηριώδους και εφαρμώση αυτάς είς τό βίον.
Αγ.Νεκτάριος Ο Χριστιανισμός ζητεί και τήν συνδρομήν τού συναισθητικού, όπως μετά πόθου και αγάπης επιληφθή τού έργου και αφιερωθή ψυχή και καρδία είς το έργον του Χριστιανισμού.
Αγ.Νεκτάριος Ο Χριστιανισμός απαιτεί τόν όλον άνθρωπον, διότι προτίθεται να αναγεννήσει και αναπλάσει αυτόν είς νέον άνθρωπον και να εμφυσήση αυτώ νέον θρησκευτικόν και ηθικόν βίον.
Αγ.Νεκτάριος Ο Χριστιανισμός επαγγέλεται να φιλιώση τόν άνθρωπον πρός τόν Θεόν, να τόν αναδείξη αληθή εικόνα και ομοίωμα αυτού, να τόν αναβιβάση είς τόν ουρανόν και να τού χαρίση τήν αιωνιώτητα και τήν αθανασίαν.
Αγ.Νεκτάριος Ο χριστιανισμός ζητεί να φέρει τήν βασιλεία τού Θεού επί τής γής, να δαψιλεύση τώ κόσμω τήν ειρήνην να αδελφοποιήση τά έθνη καί να χαρίσει τήν ευδαιμονίαν.
Αγ.Νεκτάριος Ο Χριστιανισμός διά τό θείον καί υψηλόν αυτού χαρακτήρα, διά τήν μεγάλην αυτού αποστολήν, αυστηρώς επεζήτησε τήν τών οπαδών αυτού αγιότητα και τελειότητα.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πολλὰ εἶναι ἐκεῖνα ποὺ χαρακτηρίζουν τὸ Χριστιανισμό, σπουδαιότερο ὅμως καὶ ἀνώτερο ἀπὸ ὅλα εἶναι ἡ ἀγάπη καὶ ἡ εἰρήνη μεταξὺ τῶν Χριστιανῶν. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Χριστὸς λέγει· «σᾶς δίνω τὴ δική μου εἰρήνη».  Καὶ πάλι· «μὲ αὐτὸ θὰ μάθουν ὅλοι, ὅτι εἶσθε δικοί μου μαθητές, ἐὰν ἔχετε ἀγάπη μεταξύ σας».
Ευαγρίου. Χριστιανισμός είναι η διδασκαλία του Σωτήρα μας Ιησού Χριστού που διακρίνεται σε πρακτική, φυσική και θεολογική.
ΠΕΡΙ ΧΩΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ 2ου ΓΑΜΟΥ
Μεγ.Βασίλειος. Δεν πρέπει να χωρίζουν οι άντρες τίς γυναίκες τους, και το αντίστροφο, παρά μόνο εάν συλληφθεί κάποιος σε πορνεία και εμποδίζεται στή θεοσέβεια.
Μεγ.Βασίλειος. Δεν μπορεί αυτός που χώρισε τήν γυναίκα του να νυμφευθεί άλλη, ούτε αυτή, που χώρισε από τόν άνδρα τής να υπανδρευθεί άλλον.
Μεγ.Βασίλειος. Παρηγοριά πορνείας είναι ο δεύτερος γάμος, όχι εφόδιο γιά τήν ασέλγεια. Εάν δεν μπορούν να είναι εγκρατείς, ας παντρευθούν, λέγει, όχι όμως και να παρανομήσουν ενώ είναι έγγαμοι.
Μεγ.Βασίλειος. Η χήρα γυναίκα έχει εξουσία να ξαναπανδρευθεί και δεν μπορεί κανείς να τήν κατηγορήσει για αυτό, καθώς ο Απ.Παυλος είπε ''εάν πεθάνει ο άνδρας είναι ελεύθερη να πάρει όποιον θέλει, μόνο εν Κυρίω''.
Πηδάλιον-726 Ο δίγαμος δεν ευλογείται με στέφανα, αλλά και επιτιμάται να μη μεταλάβη δύο χρόνους, ο δε τρίγαμος χρόνους τρείς. (2ος κανών του Αγίου Νικηφόρου του ομολογητού). Υποσημείωση : Επειδή και οι στέφανοι είναι ίδιοι των νικώντων, και ουχί των νικηθέντων από την ηδονήν της σαρκός, οι δε δευτερογαμούντες, ως νενικημένοι λογίζονται. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: